Kwiecień- co słychać u Biedronek?

Kwiecień- co słychać u Biedronek?

Temat tygodnia: Nadchodzi wiosna

Drodzy Rodzice!

Zima niechętnie ustępuje, a w świat przyrody powoli i cichutko zaczyna wkradać się wiosna. To tej zielonej porze roku poświęciliśmy miniony tydzień edukacyjnych działań w przedszkolu.

            W tematykę przedwiośnia, które żegna zimę i wita wiosnę wprowadził nas spacer, podczas którego przedszkolaki przyglądały się otaczającej je przyrodzie i szukały pierwszych zwiastunów nowej pory roku oraz opowiadanie H. Zdzitowieckiej pt. „Szukamy wiosny”, na podstawie którego dzieci dowiedziały się o pierwszym kwiatku zapowiadającym rychłe nadejście wiosny. O przebiśniegach przedszkolaki słuchały również w wierszu M. Szeląg pt. „Gdy wiosna przychodzi”. Wykonały także prace plastyczne m.in. z płatków kosmetycznych przedstawiające przebiśniegi. 

Poznając historię budzących się do życia roślin śpiących podczas zimy w nasionach lub cebulkach, dzieci wysłuchały opowiadania ilustrowanego sylwetami pt. „O żółtym tulipanie”. Na podstawie tego utworu  rozmawiały, czego rośliny potrzebują do wzrostu. Same przedszkolaki założyły w skrzynkach na parapecie mini-ogródki warzywne.

            Z okresem przedwiośnia związane jest powiedzenie „W marcu jak w garncu”, omawianiem którego zajęliśmy się w czasie środowych zajęć. Dzieci wysłuchały wiersza I. Suchorzewskiej pt. „W marcu”, poznając kapryśny charakter marcowej pogody. Bawiły się również w poświęconą tym zagadnieniom zabawę matematyczną  „Gotujemy marcową pogodę”.

            Podczas czwartkowego spotkania z muzyką czterolatki słuchały utworu Fryderyka Chopina  „Wiosna” op. 74 nr 2, zwracając uwagę na jego nastrój. Wykonały także improwizację ruchową, tworząc „Taniec dla wiosny”.

            Podczas piątkowych spotkań z plastyką dzieci wysłuchały wprowadzającego w tematykę wiersza U.  Machcińskiej pt. „Wiosna” oraz rozmawiały o wiosennych kwiatach, wykonując taniec do utworu F. Chopina „Taniec kwiatów”. Wykonały także wspólną pracę plastyczną „Suknia  pani Wiosny”.

            Podczas spotkań z językiem angielskim dzieci bawiły się w zabawy „Wiosenne słówka”, „Marcowa pogoda”, poznając słownictwo związane z wiosenną pogodą: słońce – the sun, deszcz – rain, błyskawica – lightning.

            Przedszkolaki myślały także nad tym, w co można się ubrać idąc na spacer w okresie przedwiośnia oraz śpiewały piosenkę „Słońce świeci” na melodię „Pani Janie”.

             Dzieci poznały także nową wartość –„szczerość”. Podczas słuchania wiersza J. Brzechwy pt. „Kłamczucha” dowiedziały się, że nieładnie jest kłamać. W dalszej części zajęć zastanawiały się, które postacie z bajek i baśni posłużyły się kłamstwem, aby oszukać pozytywnego bohatera i samemu zyskać upragnioną rzecz czy spełnić swoje pragnienie oraz wymieniały postacie, które zawsze były prawdomówne. Przedszkolaki bawiły się również w zabawy pt. „Kłamczuch” oraz „Mówię prawdę czy kłamię?”.

            We wtorkowym „Kąciku Dobrego Startu” poznały piosenkę pt. „Ogródek”, którą śpiewały z różnym natężeniem głosu. Rozmawiały także o wiosennych pracach wykonywanych w ogrodzie oraz używanych do nich narzędziach i sprzętach ogrodniczych. Układały ze sznurków na podłodze rabatki – mniejsze i większe prostokąty, po czym chodziły po kształtach ułożonych na podłodze bosymi stopami (stopa za stopą), przeskakiwały przez nie i maszerowały wokół nich z wysokim unoszeniem kolan, śpiewając piosenkę.

            Drodzy Rodzice, prosimy o utrwalanie tematyki tego tygodnia w domu z dzieckiem. Rozmawiajcie z pociechą o zwiastunach wiosny, spacerujcie, nazywajcie to, co zaobserwujecie, wsłuchujcie się w budzący się do życia świat przyrody, wypatrujcie pierwszych jaskółek, bocianów oraz pierwszych kwiatów – przebiśniegów, krokusów, pierwiosnków, sasanek. Jeśli macie ogród czy sad zachęćcie dziecko do pomocy w pracach porządkowych, ogrodniczych. A jeśli nie macie ogrodu, zasadźcie z Waszą pociechą cebulki kwiatów, zasiejcie nasiona warzyw w doniczkach, niech mały przedszkolak o nie dba, podlewa, niech czuje się za nie odpowiedzialny i niech obserwuje, jak stopniowo z małego nasionka wyrasta roślinka. Możecie także założyć „kalendarz marcowej pogody”, w którym dziecko będzie codziennie zapisywało za pomocą rysunków aktualną pogodę.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status