Temat tygodnia: Nadchodzi wiosna
Drodzy Rodzice!
Zima niechętnie ustępuje, a w świat przyrody powoli i cichutko zaczyna wkradać się wiosna. To tej zielonej porze roku poświęciliśmy miniony tydzień edukacyjnych działań w przedszkolu.
W tematykę przedwiośnia, które żegna zimę i wita wiosnę wprowadził nas spacer, podczas którego przedszkolaki przyglądały się otaczającej je przyrodzie i szukały pierwszych zwiastunów nowej pory roku oraz opowiadanie H. Zdzitowieckiej pt. „Szukamy wiosny”, na podstawie którego dzieci dowiedziały się o pierwszym kwiatku zapowiadającym rychłe nadejście wiosny. O przebiśniegach przedszkolaki słuchały również w wierszu M. Szeląg pt. „Gdy wiosna przychodzi”. Wykonały także prace plastyczne m.in. z płatków kosmetycznych przedstawiające przebiśniegi.
Poznając historię budzących się do życia roślin śpiących podczas zimy w nasionach lub cebulkach, dzieci wysłuchały opowiadania ilustrowanego sylwetami pt. „O żółtym tulipanie”. Na podstawie tego utworu rozmawiały, czego rośliny potrzebują do wzrostu. Same przedszkolaki założyły w skrzynkach na parapecie mini-ogródki warzywne.
Z okresem przedwiośnia związane jest powiedzenie „W marcu jak w garncu”, omawianiem którego zajęliśmy się w czasie środowych zajęć. Dzieci wysłuchały wiersza I. Suchorzewskiej pt. „W marcu”, poznając kapryśny charakter marcowej pogody. Bawiły się również w poświęconą tym zagadnieniom zabawę matematyczną „Gotujemy marcową pogodę”.
Podczas czwartkowego spotkania z muzyką czterolatki słuchały utworu Fryderyka Chopina „Wiosna” op. 74 nr 2, zwracając uwagę na jego nastrój. Wykonały także improwizację ruchową, tworząc „Taniec dla wiosny”.
Podczas piątkowych spotkań z plastyką dzieci wysłuchały wprowadzającego w tematykę wiersza U. Machcińskiej pt. „Wiosna” oraz rozmawiały o wiosennych kwiatach, wykonując taniec do utworu F. Chopina „Taniec kwiatów”. Wykonały także wspólną pracę plastyczną „Suknia pani Wiosny”.
Podczas spotkań z językiem angielskim dzieci bawiły się w zabawy „Wiosenne słówka”, „Marcowa pogoda”, poznając słownictwo związane z wiosenną pogodą: słońce – the sun, deszcz – rain, błyskawica – lightning.
Przedszkolaki myślały także nad tym, w co można się ubrać idąc na spacer w okresie przedwiośnia oraz śpiewały piosenkę „Słońce świeci” na melodię „Pani Janie”.
Dzieci poznały także nową wartość –„szczerość”. Podczas słuchania wiersza J. Brzechwy pt. „Kłamczucha” dowiedziały się, że nieładnie jest kłamać. W dalszej części zajęć zastanawiały się, które postacie z bajek i baśni posłużyły się kłamstwem, aby oszukać pozytywnego bohatera i samemu zyskać upragnioną rzecz czy spełnić swoje pragnienie oraz wymieniały postacie, które zawsze były prawdomówne. Przedszkolaki bawiły się również w zabawy pt. „Kłamczuch” oraz „Mówię prawdę czy kłamię?”.
We wtorkowym „Kąciku Dobrego Startu” poznały piosenkę pt. „Ogródek”, którą śpiewały z różnym natężeniem głosu. Rozmawiały także o wiosennych pracach wykonywanych w ogrodzie oraz używanych do nich narzędziach i sprzętach ogrodniczych. Układały ze sznurków na podłodze rabatki – mniejsze i większe prostokąty, po czym chodziły po kształtach ułożonych na podłodze bosymi stopami (stopa za stopą), przeskakiwały przez nie i maszerowały wokół nich z wysokim unoszeniem kolan, śpiewając piosenkę.
Drodzy Rodzice, prosimy o utrwalanie tematyki tego tygodnia w domu z dzieckiem. Rozmawiajcie z pociechą o zwiastunach wiosny, spacerujcie, nazywajcie to, co zaobserwujecie, wsłuchujcie się w budzący się do życia świat przyrody, wypatrujcie pierwszych jaskółek, bocianów oraz pierwszych kwiatów – przebiśniegów, krokusów, pierwiosnków, sasanek. Jeśli macie ogród czy sad zachęćcie dziecko do pomocy w pracach porządkowych, ogrodniczych. A jeśli nie macie ogrodu, zasadźcie z Waszą pociechą cebulki kwiatów, zasiejcie nasiona warzyw w doniczkach, niech mały przedszkolak o nie dba, podlewa, niech czuje się za nie odpowiedzialny i niech obserwuje, jak stopniowo z małego nasionka wyrasta roślinka. Możecie także założyć „kalendarz marcowej pogody”, w którym dziecko będzie codziennie zapisywało za pomocą rysunków aktualną pogodę.