Temat tygodnia: Nadchodzi zima
Drodzy Rodzice!
Rozpoczął się grudzień, a wraz z nim myśli dzieci zaprzątają pytania typu „Kiedy przyjdzie zima?”, „Czy jutro spadnie pierwszy śnieg?”, „Kiedy w końcu ulepię bałwanka?”. Odpowiedzi na te pytania stały się punktem wyjścia do tematyki ubiegłego tygodnia.
Pierwszym utworem wprowadzającym w świat zimy i w jej cechy charakterystyczne było opowiadaniem H. Zdzitowieckiej pt. „Gawronek poznaje zimę”, z którego dzieci dowiedziały się po czym rozpoznać tę porę roku. Innym utworem o tematyce zimowej był wiersz „Zuzia i Zima”B. Mróz-Gajewskiej zakończony refleksją nad koniecznością odpowiedniego ubierania się do pogody. Wierszem, który pozwolił przedszkolakom odkryć tajemnicę powstawania sopli i podziałać plastycznie oraz matematycznie był utwór „Kropelki i sopelki” H. Zdzitowieckiej. „Zawierucha” St. Szuchowej również stała się wstępem do działań matematycznych – tym razem związanych nie tylko z liczeniem, ale i porównywaniem wielkości, kształtów śnieżynek, tworzeniem rytmów oraz zbiorów.
Podczas czwartkowych spotkań z muzyką przedszkolaki poznały piosenkę pt. „Idzie zima zła”, którą słuchały, na temat której rozmawiały, do której się bawiły oraz którą rytmizowały. Podczas piątkowych zabaw plastycznych przedszkolaki wykonały zimowe rękawiczki – sylwety rękawiczek ozdabiały włóczką i różnymi tkaninami.
Dzieci w tym tygodniu wykonały również dwa eksperymenty. Pierwszy związany był z utratą ciepła. Przedszkolaki sprawdzały jak bardzo ochłodziła się woda w kubeczku wystawionym na dwór w porównaniu z wodą w kubeczku pozostawionym w sali przedszkolnej. Drugi eksperyment pomógł zrozumieć dzieciom, dlaczego tak ważne jest ciepłe ubieranie się na zimowe spacery. Podczas tej zabawy badawczej przedszkolaki po upływie kilku godzin badały ówcześnie ciepłą wodę w trzech słoikach – niczym nieosłoniętym, osłoniętym ścierką kuchenną, osłoniętym ścierką i grubym szalem lub kołderką.
W tym tygodniu dzieci poznawały nowe rymowanki do działań ruchowych i masażyków – „Zimą” i „Śnieg pada”, a podczas spotkań z językiem angielskim utrwalały liczebniki oraz bawiły się w zabawę „Frozen – zamrożony”.
Dzieci słuchały opowiadania G. Lipińskiej pt. „Cierpliwość i ciasto drożdżowe”. Tym samym nową wartością, z którą w tym tygodniu się zapoznały stała się „cierpliwość”. Aby cechę tę w sobie rozwijać, uczyły się spokojnego czekania na swoją kolej czy to w kolejce do toalety, czy w kolejce do wykonania jakiegoś zadania, czy w kolejce po przybory plastyczne lub inne rzeczy.
W „Kąciku Dobrego Startu” przedszkolaki poznały nową piosenkę – „Uśmiech” i rozmawiały na jej temat. Zastanawiały się również nad odczuciami, które towarzyszą nam podczas uśmiechania się i śmiania się.
Codziennie wychodziliśmy również na świeże powietrze, aby bawić się i obserwować przyrodę. Codziennie dzieci miały także zajęcia ruchowe.
Drodzy Rodzice, bardzo prosimy o uczenie dzieci ubierania się do wyjścia na zimowe spacery – kolejności zakładania odzieży wierzchniej, umiejętności zakładania butów, kurtki, szalika, czapki, zapinania guzików. Samodzielność w zakresie samoobsługi jest niezwykle ważna, bowiem pozwala najmłodszym na wzrost pewności siebie i poczucia własnej wartości, a także rozwija motorykę.
