Temat tygodnia: Młodsi i starsi
Drodzy Rodzice,
W tym tygodniu dzieci same zdobywały wiedzę i umiejętności, gdyż pracowaliśmy trochę inaczej niż zwykle – metodą projektu edukacyjnego.
Przez cały tydzień kształtowaliśmy wartość dotyczącą poczucia szacunku wobec ludzi starszych, uczyliśmy się właściwych zachowań w stosunku do nich.
Dzieci szukały odpowiedzi na pytania: Dlaczego babcia i dziadek są ważnymi osobami w życiu dziecka?; Kim są dla was babcia i dziadek?; Gdzie jest ich miejsce w drzewie genealogicznym?; Skąd wiemy, że dziadkowie też byli małymi dziećmi?; W co można bawić się z babcią i dziadkiem?; Co robicie najczęściej, będąc z babcią lub dziadkiem?; Jaka jest wasza ulubiona zabawa, w którą się bawicie z babcią lub dziadkiem?; Dlaczego szacunek dla osób starszych, w tym dla babci i dziadka, jest taki ważny?
W tym tygodniu poznaliśmy nową głoskę – b. Potrafimy globalnie odczytać wyraz but. Wyszukiwaliśmy przedmioty, których nazwy zaczynają się głoską b, wyróżnialiśmy sylaby w wyrazach oraz dzieliliśmy wyraz na głoski (niektórzy tropili litery w wyrazach).
Dobieraliśmy przedmioty według kształtu, koloru, wielkości, liczyliśmy w zakresie 5, porównywaliśmy liczebność zbiorów.
Sami robiliśmy prezenty dla naszych babć i dziadków.
Propozycje zabaw i form spędzania czasu w gronie rodzinnym:
- Rozmowy o tym, co wydarzyło się w przedszkolu, o babciach i dziadkach.
- Zabawy w dzielenie wyrazów na sylaby, głoski, składanie sylab i głosek w wyraz (analiza i synteza) i wyklaskiwanie rytmu.
- Przeliczanie przedmiotów według określonych cech, koloru, wielkości itp., dodawanie i odejmowanie, np. w trakcie różnych czynności i prac domowych z wykorzystaniem talerzy, sztućców.
- Kontynuowanie zabaw z rytmami, układanie rytmów, przekładanie ich na ruch itp.
- Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.
- Aktywny wypoczynek – spacery, zabawy na świeżym powietrzu, zabawy na śniegu.
