Grudzień – co słychać u Biedronek?

Grudzień – co słychać u Biedronek?

Temat tygodnia: Nadchodzi zima.

Drodzy Rodzice!

            Rozpoczął się grudzień, a wraz z nim myśli dzieci zaprzątają pytania typu „Kiedy przyjdzie zima?”,  „Czy jutro spadnie pierwszy śnieg?”, „Kiedy w końcu ulepię bałwanka?”. Odpowiedzi na te pytania stały się punktem wyjścia do tematyki ubiegłego tygodnia.

            Pierwszym utworem wprowadzającym w świat zimy i w jej cechy charakterystyczne było opowiadaniem H. Zdzitowieckiej pt. „Gawronek poznaje zimę”, z którego dzieci dowiedziały się po czym rozpoznać tę porę roku. Innym utworem o tematyce zimowej był wiersz „Zuzia i Zima”B. Mróz-Gajewskiej zakończony refleksją nad koniecznością odpowiedniego ubierania się do pogody. Wierszem, który pozwolił przedszkolakom odkryć tajemnicę powstawania sopli i podziałać plastycznie oraz matematycznie był utwór „Kropelki i sopelki” H. Zdzitowieckiej.  „Zawierucha” St. Szuchowej również stała się wstępem do działań matematycznych – tym razem związanych nie tylko z liczeniem, ale i porównywaniem wielkości, kształtów śnieżynek, tworzeniem rytmów oraz zbiorów.

           Podczas czwartkowych spotkań z muzyką przedszkolaki poznały piosenkę pt. „Idzie zima zła”, którą słuchały, na temat której rozmawiały, do której się bawiły oraz którą rytmizowały. Podczas piątkowych zabaw plastycznych przedszkolaki wykonały zimowe rękawiczki – sylwety rękawiczek ozdabiały włóczką i różnymi tkaninami.

            Dzieci w tym tygodniu wykonały również dwa eksperymenty. Pierwszy związany był z utratą ciepła. Przedszkolaki sprawdzały jak bardzo ochłodziła się woda w kubeczku wystawionym na dwór w porównaniu z wodą w kubeczku pozostawionym w sali przedszkolnej. Drugi eksperyment pomógł zrozumieć dzieciom, dlaczego tak ważne jest ciepłe ubieranie się na zimowe spacery. Podczas tej zabawy badawczej przedszkolaki po upływie kilku godzin badały ówcześnie ciepłą wodę w trzech słoikach – niczym nieosłoniętym, osłoniętym ścierką kuchenną, osłoniętym ścierką i grubym szalem lub kołderką.

            W tym tygodniu dzieci poznawały nowe rymowanki do działań ruchowych i masażyków – „Zimą” i „Śnieg pada”, a podczas spotkań z językiem angielskim utrwalały liczebniki oraz bawiły się w zabawę „Frozen – zamrożony”.

           Dzieci słuchały opowiadania G. Lipińskiej pt. „Cierpliwość i ciasto drożdżowe”. Tym samym nową wartością, z którą w tym tygodniu się zapoznały stała się „cierpliwość”. Aby cechę tę w sobie rozwijać, uczyły się spokojnego czekania na swoją kolej czy to w kolejce do toalety, czy w kolejce do wykonania jakiegoś zadania, czy w kolejce po przybory plastyczne lub inne rzeczy.

            W „Kąciku Dobrego Startu” przedszkolaki poznały nową piosenkę – „Uśmiech” i rozmawiały na jej temat. Zastanawiały się również nad odczuciami, które towarzyszą nam podczas uśmiechania się i śmiania się.

           Drodzy Rodzice, bardzo prosimy o uczenie dzieci ubierania się do wyjścia na zimowe spacery – kolejności zakładania odzieży wierzchniej, umiejętności zakładania butów, kurtki, szalika, czapki, zapinania guzików. Samodzielność w zakresie samoobsługi jest niezwykle ważna, bowiem pozwala najmłodszym na wzrost pewności siebie i poczucia własnej wartości, a także rozwija motorykę.

                                        

            Drodzy Rodzice rozpoczęliśmy wspólnie nowy rok szkolny, w którym kontynuować będziemy poniższe założenia:

  • Poniedziałki –  przeznaczony jest na zajęcia dotyczące uniwersalnych wartości, takich jak: przyjaźń, miłość, odwaga, pracowitość, uprzejmość. Dzieci będą poznawały i utrwalały wartości, które są przecież tak niezwykle istotne w kształtowaniu osobowości dziecka, jego charakteru i moralności. Takie wczesne wprowadzanie dziecka w świat wartości stworzy podwaliny do tego, aby w przyszłości Wasz przedszkolak wyrósł na prawego, pełnego szacunku do innych oraz pewnego siebie i swojej tożsamości człowieka.
  • Wtorki –  w ramach „Kącika Dobrego Startu” dzieci będą spotykały się z metodą prof. Marty Bogdanowicz. Przedszkolaki co dwa tygodnie poznają jedną krótką piosenkę i przeznaczony jej wzór do ćwiczeń rytmicznych i koordynacyjnych. Metoda ta jest świetnym wprowadzeniem dziecka w późniejszą właściwą naukę pisania i czytania.
  • Środy –  głównymi zagadnieniami działań będą dziedziny matematyki i przyrody. Popołudniu dzieci będą brały udział w zajęciach poświęconych kodowaniu, aby razem rozwijać logiczne myślenie.
  • Czwartki –  przedszkolaki doświadczą dźwięków wokół siebie, w otoczeniu, bowiem zajmiemy się muzyką, czyli śpiewem, tańcem, grą na instrumentach, rytmem oraz ekspresją muzyczną. Czwartek jest też dniem przeznaczonym na działania sensoryczne oraz na sport i wszelką aktywność ruchową.
  • Piątki –  dzieci doświadczą przede wszystkim działań plastycznych i technicznych. Oczywiście co najmniej raz na dwa tygodnie przedszkolaki będą eksperymentowały.

Piosenki, które poznajemy:

Zabawy logopedyczne:

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status