W ramach innowacji „Przedszkolaki znają patenty, by rozwijać swoje talenty” wykonaliśmy kolejne doświadczenie. Tym razem omawialiśmy budowę rośliny i zastanawialiśmy się czy (i jak) rośliny piją wodę. Do wykonania tego doświadczenia potrzebna nam była kapusta pekińska. To doświadczenie świetnie pokazało jak roślina „pije” wodę – na niektórych liściach było widać ścieżki, po których kolorowa woda rozchodziła się w liściu.
A skoro byliśmy już w temacie kapusty, to spróbowaliśmy również innego doświadczenia. Z wywarem z czerwonej kapusty przeprowadziliśmy bardzo proste i efektowne doświadczenia chemiczne charakteryzujące się zmianą barwy z wykorzystaniem substancji codziennego użytku takich jak ocet czy sok z cytryny. Wywar z czerwonej kapusty zachowuje się jak wskaźnik chemiczny, to znaczy, że w zależności od środowiska, w jakim się znajduje, przyjmuje charakterystyczne dla siebie zabarwienie. W środowisku kwaśnym (pH<7) przyjmuje zabarwienie czerwone, w środowisku obojętnym niebiesko-fioletowe, a w środowisku zasadowym (pH>7) zielone.
Przedszkolaki były zachwycone, a my zachęcamy do powtórzenia doświadczeń w domu!